اگر قصد دیدن سایت رسمی استاد شجریان را دارید اینجا کلیک کنید.
Tuesday, July 14, 2009

مصاحبه با صدای آمریکا






بیژن فرهودی: با خبر شدیم که امروز استاد شجریان برای پیگیری خواسته خودشون دست به اقدامی تازه زدند. آقای شجریان سلام می‌کنم به شما در تهران و سپاس از حضورتون در برنامه امشب.
محمد رضا شجریان: سلام عرض می‌کنم خدمت شما جناب فرهودی و حضور شنوندگان عزیز.
بیژن فرهودی: خوب استاد شجریان خودتون بفرمایید این اقدام تازه که امروز انجام دادید چی هستش.
محمد رضا شجریان: به دنبال نامه‌ای که من در روز بیست و پنجم خرداد به رییس محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشتم، همون ظهر روز بیست و پنجم بود که من به دفترشون فکس کردم و ازشون خواستم که این سرودهایی که شما دارین پخش می‌کنین، سرودهای میهنی مال سال پنجاه و هفت هست و ربطی به زمان الان نداره و خواهش می‌کنم که دیگه این کار رو نکنید و این نامه رو فورا براشون فکس کردم و روز بعد هم در سایت گذاشتم و روز بعدش هم با بی بی سی صحبتی شد که با من مصاحبه کردند و منم گفتم که به این علت من خواستم که دیگه این سرودهای صدای منو از سازمان پخش نکن و به حالت اعتراض که من به فرم برنامه‌های تلویزیون داشتم دیگه دوست نداشتم که صدای منو در این زمان پخش بکنن.
بیژن فرهودی: امروز خبردار شدیم که شما اقدام تازه‌ای به عمل آوردین. ممکنه در مورد اونهم صحبت کنید استاد شجریان.
محمد رضا شجریان: بله پیگیر اون پیامد نامه باز دیدم که هنوز دارن از رادیوی جمهوری اسلامی، هی مرتب دارن صدای منو پخش می‌کنن حتی همین امشب سرشبم بازم از تلویزیون پخش شد، توجهی به خواسته من نکردن و این بود که من از چند روز قبل یکی از وکلای محترم دادگستری رو خواهش کردم که وکالت منو قبول کنن و این کار رو قانونی بکنیم و امروز ایشون یک حکمی از دادگاه گرفتند و برای معاونت صدا و سیما که اگر مجوزی دارن از من برای پخش صدا ارایه کنند و این کار رو گفتیم قانونی بکنیم که دیگه بدونند این مساله جدیه و این بی توجهی رو به خواهش من کنار بگذارند.
بیژن فرهودی: استاد شجریان فکر می‌کنید که شکایت قانونی شما می‌تونه آقای ضرغامی و همکارانشون رو مجاب بکنه که از پخش آثار شما جلوگیری بکنند؟
محمد رضا شجریان: امیدوارم که مجاب کنه ایشون رو و به خاطر من توجه بکنن و صدای منو پخش نکنن برای اینکه اونها هیچ نقشی در تهیه این برنامه‌ها نداشتن و سالهاست که بدون اجازه من دارند پخش می‌کنند.
بیژن فرهودی: آیا این درخواست شما جنبه موقت داره یا اینکه می‌خواید که برای همیشه صدا و تصویرتون از رادیو تلویزیون دولتی ایران پخش نشه استاد شجریان؟
محمد رضا شجریان: من برای همیشه خواستم که از صدای و سیمای جمهوری اسلامی صدای من پخش نشه، هیچ کدوم از نوارام، هیچ کدوم از برنامه‌هام و بیشتر از این دیگه به من تعرض نکنن ، حقوق منو زیر پا نگذارند، مخصوصا اینکه میان برای خیلی از سرودهایی که من خوندم کلیپ تهیه می‌کنن، کلیپهایی که هیچ ارتباطی اصلا به مفاهیم درونی سرودها نداره. من تنها چیزی رو که قبلا هم گفتم به رییس وقت صدا و سیما در سال هفتاد و پنج، گفتم بجز ربنا هیچ کدوم از برنامه‌هامو من اجازه نمی‌دم پخش کنید و راضی نیستم.
بیژن فرهودی: حالا نگران این نیستید استاد که براتون مشکلاتی رو ایجاد کنن به خاطر این شکایت قانونی که امروز تسلیم کردید به دادگاه؟
محمد رضا شجریان: خوب مشکلاتی ایجاد می‌کنن، خوب بکنن. بالاخره این حق منه که بگم اجازه نمیدم صدای منو پخش بکنین، خلاف قانون نیست.
بیژن فرهودی: به عنوان یک هنرمند برجسته ایرانی نگاهتون چی هست به وقایعی که میگذره در ایران از بیست و دو خرداد به بعد؟
محمد رضا شجریان: والا خب به هر حال باعث تاسفه که این اتفاقات افتاده است و مشکلاتی که به هر حال پیش آمده و فوق العاده نگران کننده است و به هر حال آدم توقع از صدا و سیما داره که همه واقعیات رو عنوان بکنن ولی خب آدم می‌بینه که خیلی از واقعیات از این طریق ارایه نمی‌شه و این خودش جای گله و شکایت هست که چرا صدا و سیما توجهی به همه مسایلی که در مملکت میگذره نمی‌کنه و فقط به بعضیها توجه داره.
بیژن فرهودی: استاد شجریان، آیا نکته دیگری هست که بخواین به اون اشاره بکنین؟
محمد رضا شجریان: سپاس گذارم. نکته اینکه من به هر حال از سال پنجاه و پنج با رادیو تلویزیون خداحافظی کردم و کار نمی‌کنم. بعدشم که بعد انقلاب شد بازم من همچنان همکاری نداشتم با این صدا و سیما و فقط باز هم تاکید می‌کنم که صدا و سیما اجازه نداره که نوارهایی که ما در بیرون از صدا و سیما تهیه می‌کنیم، یکدونه سی دی رو بگیرن و هی شروع کنن از برنامه‌های مختلف پخش کردن، و من دوباره در اینجا تاکید می‌کنم و پیگیر کارم هستم که به این خواهش من توجه بکنن و صدای منو دیگه پخش نکنن.
بیژن فرهودی: خوب حتما آقای ضرغامی هم صدای شما رو امشب شنیدن و ...
محمد رضا شجریان: امیدوارم، امیدوارم که بشنون.
بیژن فرهودی: سپاسگذارم استاد شجریان که وقتتون رو در اختیار صدای آمریکا گذاشتین. با وکیل شما آقای آغاسی هم در روزهای آینده بیشتر گفتگو خواهیم کرد در مورد این شکایت قانونی که شما تسلیم دادرسی کردید.
محمد رضا شجریان: بسیار خوب. منم تشکر می‌کنم از شما که این وقت رو به من دادید.
بیژن فرهودی: ممنونیم از شما.
محمد رضا شجریان: خدانگهدار.